Editoriale

The Grey Area: Crize

*The Grey Area – o nouă mini-serie de editoriale realizate în colaborare cu Patricia Bîea (interviu – RoadkillSoda, Psychedelicious) și Vladimir Gheorghiu (foto), intitulată The Grey Area. Zona „gri” pe care vrem să v-o descriem cuprinde oamenii din spatele scenei de underground, oamenii din spatele muzicii. Nu cei la care vă gândiți neapărat atunci când aruncați un ochi pe scenă sau când pășiți pragul unei incinte. De la muzicieni și până la cei care susțin scena mai mult sau mai puțin vizibil, sperăm să ajungem la cât mai mulți dintre ei cu aceste editoriale. 

Crize are un istoric interesant și îndelungat. Activă încă din 2001, trupa a trecut prin multe schimbări atât de componență, cât și stilistice, care însă nu i-a oprit avântul.

Cu un prim EP lansat încă din 2002, Crize a apărut constant pe scena muzicală atât prin noi lansări, cât și prin turnee sau concerte la scară mare, precum cele din deschiderea Deftones sau Parkway Drive. Încă două EP-uri mai târziu, “For the Damned” și “17” și o serie de clipuri ne aduc în prezent, la noi planuri și speranțe de mai mult, fără urmă de dat înapoi.

Când ți-ai dat seama că muzica, pentru tine, înseamnă mai mult decât ceva care să se audă în fundal?

Shole: Când eram clasa a 6-a și mi-am dat seama că e singură mea scăpare din lumea în care trăiam atunci.

Faci parte la rândul tău dintr-o trupă? Dacă da, cum ai ajuns să faci ceea ce faci acum pentru trupa X?

Shole: Da, Crize se numește; am luat-o de la zero, chiar de două ori. Am început în 2001 dar am avut o pauză de 8 ani (2008-2016). Am ajuns să fac asta pentru că era tot ce-mi doream și nu-mi imaginam viața altfel, chiar dacă părea imposibil.

Crezi că e suficient ca muzică în sine să promoveze o trupă?

Shole: În niciun caz. Sunt mulți vectori care acționează pentru că o trupă să aibă suficientă promovare. Contează muzica, evident, dar de la un punct încolo; cel puțin așa cred eu.

Cum ai defini succesul unei trupe?

Shole: Să poată trăi exclusiv din concertele pe care le susține. Și, foarte important, să ajungă la asta cântând ce își doresc cu adevărat cei care o alcătuiesc. Ideal ar fi să avem timp și inspirație să înregistrăm fără stres muzică pe care o simțim, să nu trebuiască să mai avem joburi și să putem merge în cât mai multe locuri să cântăm cât mai multor oameni.

Cum ai defini target-ul ideal al trupei?

Shole: Păi targetul ar fi să ajungem suficient de cunoscuți încât să putem trăi exclusiv din muzică. Să ne putem concentra mai mult pe ceea ce avem de oferit și să putem evolua în direcția care ne interesează.

Spune-ne o piesă care te-ar descrie cel mai bine.

Shole: În perioada asta aș spune “Home” de la Black Peaks.

Online vs IRL – așteptări la concerte, feedback, interacțiune cu trupa.

Shole: În online, totul pare mai posibil decât este de fapt. În realitate oamenii sunt mai puțin deschiși, mai fricoși, inclusiv despre mine pot spune asta. Așteptările… unele înșelate, altele depășite, de-aia e bine să nici nu ai. Feedback-ul e bun de cele mai multe ori, dar mă bucur când îmi spune cineva serios și unde am greșit. Interacțiunea este de cele mai multe ori lejeră și ne face plăcere.

Care crezi că sunt cele mai importantesite-uri/locuri unde ar trebui să fie prezente trupele?

Shole: Trupele ar trebui să fie prezente la cât mai multe festivaluri cred eu, în cluburi adevărate (nu în toate găurile de canal cu pretenții de club), să aibă grijă de conturile lor de youtube sau alte platforme de-astea.

Cât de importantă crezi că e abordarea vizuală (photo, video, postere, proiecții) în comunicarea unei trupe?

Shole: Cred că într-o lume ca cea în care trăim noi partea vizuală a poveștii unei trupe contează foarte mult. E un tot unitar, cu muzică, atitudinea membrilor, clipurile, pozele, posterele. Evident, muzica este componenta principală, dar nu poate răzbate fără o comunicare vizuală potrivită.

Care crezi că e cea mai bună metodă de a promova muzicienii în prezent și de a ajunge la public?

Shole: Internetul. Și mersul, chiar și pe banii lor, la cântări cât mai mari, unde să performeze, chiar dacă sunt primii în program. Să cânte bine, să nu le fie teamă să fie sinceri, să aibă curaj să se expună. Să fie cât mai prezenți și mai reali.

Ce nu ar trebui să facă o trupă pentru a crea buzz în jurul ei?

Shole: Să nu cânte la evenimente controversate, să nu fie disperați după bani și faimă, să nu-i preocupe mai mult aspectul decât muzica și spectacolul în sine, să nu păcălească lumea, de-astea. Să nu meargă la emisiuni făcute de dubioși, să nu accepte să se asocieze cu oricine pentru profit, să nu aibă mesaje care să incite la ură… cam așa cred.

Up & Downs – cea mai mișto experiență pe care ai avut-o făcând ceea ce faci pentru trupă / cea mai puțin plăcută.

Shole: Cea mai plăcută este una care durează cam de un an, de când trupa e din nou serios pe picioare după perioada de pauză și după toate greutățile pe care le-am întâmpinat de când ne-am reapucat, după toate respingerile și ușile închise în nas. Cea mai puțin plăcută experiență am trăit-o de fiecare dată când, din diverse motive, a trebuit să schimbăm componența.

Ce crezi că poate transformă un concert bun într-unul memorabil?

Shole: O locație excelentă, un sunetist care să înțeleagă formația, poate o improvizație inspirată, o chimie deosebită cu publicul, ceva în zona asta.

Ce ai schimba la scenă locală, realistic vorbind? De unde ai începe?

Shole: Dacă vrei să mă crezi, nu prea știu ce să spun despre “scena locală”. Sunt trupe care își văd de ale lor, nu mi se pare că există real o “scenă”. Sau cel puțin nu încă. Sau nu știu eu. Apar din ce în ce mai multe trupe care sună din ce în ce mai bine și asta este îmbucurător, însă nu par a fi conectate între ele, cu vreun scop comun, așa cum cred că ar presupune o “scenă locală” adevărată. Cumva, partea bună este că fenomenul cu totul este în creștere: festivaluri mari și bine făcute, sunet bun, scene mari, cluburi mai serioase, public din ce în ce mai numeros și mai avizat.

Dacă s-ar pune bazele unei comunități unite, credețică ar avea vreo șansăsă prospere șisă existe înscena de acum? De ce da, de ce nu?

Shole: Exact ce spuneam mai sus. Nu văd cum s-ar coagula într-o comunitate unită atâta timp cât premizele și scopul nu coincid, atâta timp cât viețile și opiniile celor din trupe diferă atât de mult din punct de vedere social, politic, economic, financiar, educațional, ș.a.m.d. S-ar putea întâmplă, cred în asta de mulți ani, dar probabil că mai durează. Repet, e doar părerea mea.

Crezi că trupele existente se bazează pe PR? Unde se pierde legătura cu publicul pentru ele? Credeți că trend-ul muzical influențează alegerile de stil ale noilor trupe?

Shole: Încep cu ultima. Sunt sigur că trendul influențează alegerile tuturor, indiferent dacă recunosc sau nu. Chiar dacă este vorba de trend în black metal sau de trend în punk-rock sau nu-metal, tot trend e. Legătură cu publicul se pierde atunci când o trupă nu este suficient de prezentă live sau atunci când nu lansează suficient de des piese noi. Și este normal să fie așa, pentru că zilnic apar alte trupe care abia așteaptă să aibă o relație cu publicul. Dormi pe tine, salut! Asta cu PR-ul… e delicată. Văd oameni care fac asta, unii foarte bine, alții care au impresia că o fac foarte bine, alții care acum învață… E bine că încep să fie mai mulți și că devin mai buni, însă nu cred că trupele se bazează momentan atât de mult pe asta – deși ar trebui. Poanta e să fie potrivit PR-ul cu formația, să aibă timp și idei care chiar să aibă efect pentru imaginea trupei. Trupa trebuie să-i și dea suficient material și de calitate… de-aia zic, e lungă și delicată discuția asta.

Cât de importantă e comunicarea cu publicul (social media, communicate de presă, etc) în promovarea trupei voastre?

Shole: Mi se pare că este esențială pentru a putea fi vizibili pentru public.

Cât de mult crezi că pun accent promoterii pe numerele șiprezența unei trupe în Social Media?

Shole: Depinde de cât de educați sunt și cât înțeleg din cifrele alea. Depinde de motivele pentru care au devenit promoteri și de profesionalismul lor. Probabil că cei serioși știu să interpreteze corect ceea ce se întâmplă cu o trupă în zona social media.

Ce părere ai despre promovarea online plătită?

Shole: Are un oarecare efect, dar nu miraculos. Am apelat la ea, ajută până la un punct, dar nu te scoate din anonimat. Trebuie să fie dublată de alte câteva chestii ca să funcționeze.

Cum s-a schimbat comunicarea și promovarea trupei voastre de-a lungul timpului și în tandem cu evoluția a tot ce înseamnă online?

Shole: Am prins și vremurile când lipeam afișe prin oraș sau dădeam flyere celor care păreau a fi din film, dar îmi place infinit mai mult cu yt, insta, fb și celelalte platforme. Ai șansa de a ajunge la mai mulți oameni, de a discuta cu ei, ai acces la ceea ce se întâmplă în lume pe felia asta. E și o latură mai complicată, pentru că sunt atât de mulți care folosesc mijloacele astea, încât e inflație. Totul e să înțelegi cum funcționează și să știi la ce să te aștepți de la ele. Plus de asta, se schimbă constant și e în regulă să te adaptezi și să fii în pas cu prezentul; cred…

Cum poți convinge un public la care nu ai acces să vină măcar o dată la un concert de-al tău?

Shole: Habar n-am, poate să scoți o piesă care să fie, întâmplător, și pe gustul lor. Sau să faci o nebunie și să simtă nevoia să te cunoască, nu știu…

DIY sau oameni specializați pe diverse zone, de ce are nevoie o trupă?

Shole: DIY până la un punct, pentru că oricum n-ai de ales. Dar cred că dacă vrei să treci de la hobby la ceva serios, este nevoie de oameni specializați cu care să lucrezi.

Ați fi dispuși să plătiți un PR sau o agenție?

Shole: Bine-nțeles. Mi se pare că, la cum stau lucrurile astăzi, nu poți reuși fără.

De cât timp lucrați cu DSE și ce face mai concret pentru trupa voastră?

Shole: Avem un an de când am început colaborarea cu Dark Side Entertainment și sunt foarte încântat de treaba asta, pentru că am avut câteva concerte foarte marfă datorită lor. Ne-au ajutat foarte mult și cu lansarea celui mai recent single, urmează să tot avem evenimente și apariții în presă cu sprijinul lor. Dark Side Merch Division este alături de noi pe zona de tricouri, șepci, curele, etc. Ne place cu ei. În zona de PR și organizare ne ajută și prietenul nostru Ionuț Maholea, cu comunicate, social media și tot felul de probleme cu care ne întâlnim.

Crezi că e important să aveți viziuni comune cu oamenii care fac parte din echipa trupei? Dincolo de relația profesională…

Shole: Da. Din toată inima cred că așa trebuie să fie.

Crezi că e nevoie de o comunicare constantă între trupă și oamenii cu care lucrează sau doar punctual pe task-uri?

Shole: Fără comunicare constantă și eficientă nu cred că se poate ajunge la rezultate mulțumitoare.

Care e diferența de impact pe careai remarcat-o în cazul trupei când vine vorba de muzică live vs. muzică înregistrată în studio?

Shole: Mi se pare că în concerte se realizează acea conexiune cu cei care vin să ne vadă, conexiune care nu poate fi înlocuită. Știu însă și foarte mulți oameni care se simt bine ascultându-ne pe drum sau acasă, deci oricum ar fi, mă bucur că ne ascultă. Impactul este mai mare live, totuși, fără îndoială.

Cum ai defini publicul trupei?

Shole: Nu cred că avem un public numai al nostru. Cred că ne ascultă oameni care trec prin tot felul de muzici, oameni diferiți și interesanți. Ne-am și schimbat stilul de vreo 3 ori și cu toate astea ne-au rămas alături o mare parte dintre ei. Ne-au încurajat și ne-au sprijinit când am avut nevoie, ne-au dat de înțeles când eram pe lângă. Personal, le mulțumesc enorm pentru relația pe care o am cu ei.

Ce v-ar face să renunțați la ce aveți acum?

Shole: Moartea probabil. Nici prin cap nu-mi trece să mă mai opresc până atunci.

Ați fi dispuși să vă vindeți drepturile unor case de discuri? Cât de multe știți despre ce presupune acest lucru?

Shole: Nu știu mare lucru despre asta, ca să fiu sincer. Probabil că am fi dispuși dacă ne-ar ajuta cu ceva.

Care sunt schimbările pe care le anticipezi și ce crezi că se va schimba în industria asta în următoarea perioadă?

Shole: Cred că va înflori. Cred că mai multe trupe rock vor ajunge mainstream pe bune și simt că vor fi din ce în ce mai multe evenimente, din ce în ce mai spectaculoase. Cred că vor intra din ce în ce mai mulți bani în zona asta și că se va ajunge să fie chiar un fenomen. Iar asta este excelent atât pentru trupe și public, cât și pentru cei inspirați din industrie.

Interviu: Patricia Bîea

Foto: Vladimir Gheorghiu

Comentează

Lasa un comentariu

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

To Top