**Romanian Version (English Below)**
Trupa cehă de alternative, Face The Day, va lansa peste trei zile cel de-al doilea material discografic din carieră, intitulat Stuck In The Present, un album care incorporează multiple influențe muzicale, de la prog rock, la jazz rock și alternative. Bazele trupei au fost puse de Martin Schuster, cel care făcea parte și din trio-ul de prog metal, Mindwork. Cu Stuck In The Present, Face The Day se adresează fanilor unor trupe precum Muse sau Porcupine Tree, ceea ce îi subliniază încă de la început unicitatea. Vorbim despre proiect cu Martin în următorul interviu.
Ce s-a schimbat pentru acest album?
Martin: Cred că sunt multe schimbări de data asta. Nu am fost mulțumit cu albumul de debut, deci știam că va trebui să îmbunătățesc sunetul acum. Am decis să abordez ingineri de sunet care să-mi mixeze albumul decât să fac eu asta. Majoritatea mix-ului a fost făcut în LA de către Nick Fournier, cunoscut pentru munca sa cu Muse sau Biffy Clyro. O piesă a fost mixată de Chris Sheldon, iar restul de Matous Godik din Cehia. Cred că am compus mai bine pe acest material, de asemenea. Sper că nu sunt piese de umplutură, cred că fiecare din ele are o semnificație specială. Am fost norocos să găsesc ceva invitați interesanți – Martin Spacosh, Martin Plachy și Jan Svec. Au făcut o treabă grozavă și au îmbogățit albumul cu chitara în plus, solo-ul de saxofon sau părțile de bass. Ce nu s-a schimbat este colaborarea cu prietenul meu Filip Kittnar, la tobe.
Ce te-a determinat să intri în industria muzicală? Care este primul moment pe care ți-l aduci aminte legat de asta?
Martin: Sunt destul de sigur că primul album care m-a convins să fac asta a fost Ready For Boarding, al trupei Running Wild, pe care tatăl meu mă punea să îl ascult când aveam 4 ani. El m-a făcut să mă apuc de heavy metal și să-mi placă metalul. Când eram în școala generală un coleg și-a cumpărat o chitară electrică. Îmi aduc aminte clar cum l-am vizitat în apartamentul părinților și l-am auzit cântând. Deși nu era foarte talentat pe atunci, mi-a plăcut foarte mult sunetul. Cred că ăla a fost momentul decisiv.
De ce prog rock și jazz fusion?
Martin: Nu cred că am chiar atât de multe influențe în muzica mea, să fiu sincer. Am avut perioadele mele de prog și fusion și sunt influențe și în ce fac, dar nu e o decizie conștientă. Când compun încerc să las totul să curgă natural decât să mă limitez la un gen, dacă înțelegi la ce mă refer.
Ce trupă te inspiră cel mai mult?
Martin: Nu este doar una, dar ascult orice, de la Radiohead la Cryptopsy, sincer. Încerc să folosesc cât mai multe surse de inspirație ca să evit duplicatele.
Este vreo piesă pe album care vă definește cel mai bine?
Martin: Nu cred că este un singur single care iese neapărat în față în acest sens. Și dacă este, nu cred că pot să mă hotărăsc. Sunt atât de implicat în compoziții încât nu mai sunt obiectiv. Este ca și cum ai privi curbură a Pământului de la suprafață. Ai nevoie de distanță ca să vezi clar lucrurile.
**English Version**
What has changed for the second record?
Martin: Well, there were lot of changes this time around. I haven’t been too satisfied with how the debut record sounded, so I knew that this aspect has to be improved for sure. I decided to approach established sound engineers to mix the album, rather than mixing it all by myself. Most of the mixing had been done by LA based producer Nick Fournier, known for cooperating with such artists as Muse or Biffy Clyro. One song had been mixed by acclaimed British producer Chris Sheldon and the remaining one by Matous Godik from Czech Republic. I think that the songwriting is more solid on the current record as well. Hopefully, there are no fillings, I’d like to believe that every passage has its meaning in the song. I was also lucky enough to have some interesting guests on the album – Martin Spacosh, Martin Plachy and Jan Svec. These guys did amazing job and enriched the album sound greatly by additional guitars, saxophone solo and bass parts. What remained unchanged is the collaboration with a longtime buddy of mine, Filip Kittnar on drums.
What first got you into music? What was the first moment that you remember when you decided to go for it?
Martin: I’m pretty sure that the first record that got me into music would be Running Wild’s live album Ready For Boarding my father played me when I was about 4. That got me into the world of heavy metal and I dig metal music ever since. By the time I was at elementary school, one of my schoolmates got himself an electric guitar. I remember vividly visiting him one day in his parents flat and watching him play. Even though his skills were very limited back then, I just loved the palm muted guitar sound. That was probably the moment when I realized that this is what I wanna do.
Why prog rock and jazz fusion?
Martin: I don’t think there is much of these genres in my music, to be honest. I had my prog and fusion periods and there are some influences in my music, but that is certainly not a conscious decision. When composing music, I try to let the it flow naturally, rather then stick to a concrete genre, if you know what I mean.
What band inspires you the most?
Martin: There is definitely not a single one, I listen everything from Radiohead to Cryptopsy, really. I try to use as many sources of inspiration as possible, because that is the most important way how to avoid duplicity, in my opinion.
Is there any song on the record that represents you the most?
Martin: I don’t think there is a song that stands out from the rest in that sense. And if there is, I’m not the one how’s able to judge. I’m so involved in the process of making the music that I have lost the objective view completely. It’s like watching a curvature of the earth from the surface, if you know what I mean. You need a distance to see it clearly.