**Romanian Version (English Below)**
Deși Riverside tinde să se regăsească din ce în ce mai adesea printre selecțiile muzicale ale iubitorilor de progressive, Lunatic Soul rămâne încă un teritoriu nebulos. Proiectul solo al solistului și mastermind-ului Riverside, Mariusz Duda, se traduce într-o serie de experimente muzicale care depășesc de cele mai multe ori granițele prog-ului, însă legate de un element comun: emoția. Lunatic Soul este așa cum îi spune și numele, „sufletul” artistului din spatele muzicii.
O terapie pe portativ, Lunatic Soul a devenit un loc al catharsis-ului pentru Mariusz, un peisaj al lipsei de constrângeri externe, dar al celor interne care ne transpun fir cu fir în ființe umane. Întotdeauna am apreciat artiștii care nu se supun regulilor pieței muzicale și a cerințelor mulțimii, ci mai degrabă își varsă viziunea în armonii sensibile, întocmai definiția cuvântului artist impunând acest lucru. Riverside intră în această categorie. Dar Lunatic Soul, îndeosebi, este ideal pentru a înțelege asta. Fondat în 2008, proiectul s-a remarcat printr-o serie nesfârșită de gânduri concretizate în nu mai puțin de șase albume. Duda spunea recent că melancolia și dezolarea sunt cele care îi hrănesc inspirația și că dacă cei care ascultă albumele sale percep același lucru și retrăiesc emoțiile sale măcar într-o mică proporție, atunci va fi mulțumit. Pe parcursul tuturor celor șase materiale discografice lansate îți poți însuși simțăminte copleșitoare, cunoscute și trăite, catharsis-ul în final devenind al tău.
Primul album, Lunatic Soul, cu piesa eponimă, trasează direcția pe care și-o dorește Mariusz încă din primele sale note, lovind în moalele emoțiilor printr-o îmbinare a acusticului (cum altfel?) cu electronicul, în așa mod încât orice amorțeală te-ar stăpâni va fi eliberată întru totul și neașteptat pe parcursul celor 6 minute. Prebirth îi dă debutul cât se poate de apocaliptic, făcând tranziția spre un folk-jazz-blues surprinzător pe The New Beginning. Out on a Limb te va trimite într-o lume a Porcupine Tree, de altfel proiectele fiind adesea aduse în aceeași discuție (deși drumurile lor se separă de cele mai multe ori). Influențele prog rock vor satisface îndeosebi fanii Riverside, atmosfera fiind însă în continuare cea care primează. Summerland ne mută într-o sferă ceva mai electronică, fundalul fiindu-i asigurat de o chitară rece. Cu un joc de cuvinte inteligent, Near Life Experience introduce clapele în scenă, continuând povestea anteriorului instrumental. Adrift și The Final Truth își alternează laturile între acustic și efecte electronice, lirica și căldura vocii fiind cele care te vor cuprinde pe de-a întregul.
Doi ani mai târziu, Lunatic Soul 2, reia debutul atmosferic prin construirea unui final apoteotic ce nu te va plictisi nicio secundă, pe toată durata de 6 minute a The in-Between Kingdom. Otherwhere re-aduce în prim plan o idee des întâlnită în compozițiile Duda: apartenența între planuri fizice și metafizice. Suspended In Whiteness atrage fani Anathema, ecoul vocii poziționat la înălțimea instrumentalului cedând deseori într-o nebunie instrumentală cu tente de prog. Asoulum iese în evidență printr-o construcție interesantă și tranziții bizare. Deși acusticul nu lipsește nici de pe acest material discografic, accentul este pus mai mult pe efecte, partea domoală fiind asigurată în special de vocal (Transition). Modalitatea în care este gândită piesa de final, Wanderings, oferă ascultătorului o notă de optimism cu înveliș de blues pe ici-colo, însă odată aprofundată lirica va fi confruntat cu același peisaj dezolant la care s-ai aștepta.
Impressions, albumul cu numărul trei, conține succint numitele, Impression, în număr de opt. Cel mai experimental în ale efectelor, acest material discografic este o odă dedicată ambianței, trecând de la un noiembrie gri la o copilărie melancolică și inocentă. De altfel, el este în întregime instrumental și încheie o trilogie, așa cum apar în viziunea artistului.
Cu cea mai mare distanță între lansări, Walking on a Flashlight Beam apare trei ani mai târziu, însă nu dezamăgește câtuși de puțin. Probabil cel mai progressive orientat material solo, Walking on a Flashlight Beam, este și printre cele mai emoționante. Deși acest album nu dă startul unei noi trilogii, ea începând cu următorul material discografic, Fractured, și încheiându-se cu recent lansatul album Riverside, pare că ar face și el parte din același scenariu. Cu toate acestea, abordarea se separă de cea a albumelor precedente. Compozițiile care depășesc durata unora obișnuite, dar și atipicul alternant care le definesc, dau din nou lumina reflectoarelor prog-ului. Însă asta doar pentru că ar fi greu de incorporat într-un anume gen. Am putea spune mai degrabă că acest album sapă și mai mult în adâncimile experimentalului. După ce materialele discografice anterioare analizează la cald mortalitatea și vidul de după trecerea în imaterial, Walking on a Flashlight Beam pictează o lume a ficțiunii ce oferă un adăpost de realitate. Shutting Out the Sun te scufundă în lumea redusă la frumusețea simplității care oferă spațiu creației și edificării lente dar hipnotizante a acestuia. Cold surprinde albastrul închis al recelui printr-o atmosferă auditivă bazată pe chitară rece și efecte SF. Gutter introduce în scenă elemente tribale, o întoarcere la primar: Fear is what I need, what I need to feel real, în timp ce piese precum The Fear Within sau Sky Drawn in Crayon marchează inima dominată de demonii efemerului (Light and dark, my heart / Despair / Laughter and tears / My voice and your touch). Finalul este reprezentat de eponima albumului și este fără îndoială starul materialului. Cu o combinație ideală a tot ceea ce copleșește ascultătorul pe parcursul întregului, piesa vine precum o furtună de bucăți de geam spart, alipite de un clei al imaginației, pierdută în spațiul nemuritor creat (The time will never end / And I will not fear the falling anymore). Duda, pe lângă un liricist de excepție, este și unul dintre puținii compozitori care reușesc să surprindă dureri necunoscute în limita unui timp mult prea scurt și mult prea restrictiv.
În 2017 începe însă o nouă trilogie, a pierderii, de astă dată. Ființa trece peste teroarea propriei fragilități și este confruntată cu cea a celor din jur, în care își vede reflectat sinele și mai mult decât el. Fractured este cel care o începe. Cu un aspect și mai îndrăzneț, Fractured se conturează într-o aventură electronică în mod special, dar păstrând același stil de a deveni intim cu un trecut împărtășit cu ascultătorul. Bass-ul este cel care te trezește în real din nou, Duda încercând să-și redea cât mai palpabil propriile emoții din care a trebuit să iasă intact în acea perioadă (pierderea tatălui și a chitaristului Riverside, Piotr): Every day, every night / We’re getting close / Then we lose control. Anymore, deși iese din sfera prog-ului, nu pierde din vedere personalul, piesa cuprinzând cuvintele pe care ar fi vrut să le mai împărtășească tatălui său. Un psihic fracturat, un întreg sfărâmat, sentimente intime și aranjamente îndrăznețe fac din Fractured un album puternic, mai ales privind din perspectiva faptului că încearcă să găsească o urmă de speranță în ce rămâne: I want to feel what it’s like / When sorrow turns into strength (A Thousand Shards Of Heaven). Moving On dă impresia unei treceri spre acceptare în final, una care se va dovedi a fi de suprafață în materialele care compun restul trilogiei. Cronica completă a materialului poate fi citită aici.
Ajungem în prezent, la un album care a apărut la mai puțin de un an distanță de anteriorul, Under the Fragmented Sky. Materialul abordează tematica supraviețuirii și vindecării (So, it is done/ You have won the fight / Welcome back / You’re wide awake / Nightmare’s over / No more pain – Untamed), fapt pe care Duda îl descrie odată cu lansarea ultimului material Riverside ca fiind unul care părea real pe moment, dar în definitiv nu este niciodată. Perioada de vindecare a rănilor și de dedicare a timpului de care ai avea nevoie este de multe ori subestimată. Compoziții precum Untamed sau Under the Fragmented Sky tratează acest subiect îndelung, pe parcursul unei lupți constante între viață și moarte, incorporate în notele muzicale prin aceeași atmosferă atent pusă la cale. Și acest album continuă cu a pune electronicul pe primul loc, însă nu lipsesc influențele post-apocaliptice (Rinsing the Night), acusticul sau vocea joasă care leagă totul.
Lunatic Soul incorporează libertatea artistică la care visează Mariusz Duda, deseori transpusă, bineînțeles, și în Riverside, însă dusă la extreme care nu șochează, ci uimesc fanii, aici. Neașteptatul și totodată nelipsitul accent pus pe emoție în definitiv fac materialele lansate sub acest nume să reprezinte o călătorie auditivă cu totul specială și surprinzătoare.
**English Below**