În 1995, în orășelul Seini, patru tineri au pus bazele unei formații ce va schimba istoria muzicii românești. Noua trupă a fost botezată Dirty Shirt și a câștigat rapid o reputație în scena underground românească; au participat la concursuri muzicale unde s-au menținut în fruntea clasamentelor, însă din motive personale muzicienii și-au întrerupt activitatea prin 2000. Din fericire au reluat-o, și, începând cu 2010, popularitatea lor a crescut tot mai mult în România dar și în afara granițelor. Au lansat noi materiale, ultimul fiind albumul Dirtylicious, iar în 2016 au anunțat cel mai grandios proiect până la acel moment, un turneu inedit în acompaniamentul Ansamblului Folcloric Național Transilvania. Intitulat FolkCore DeTour și organizat de Maximum Rock, acesta a avut loc în a doua jumătate a lunii martie 2017, incluzând 6 concerte. Încheierea a avut loc aseară pe scena Arenelor Naționale din București.
În afară de Ansambul Transilvania, artiștii din Dirty Shirt au fost însoțiți de mult mai tânăra formație E-an-na. Înființată în 2014 în Sibiu de Andrei și Ovidiu, cărora li s-au alăturat treptat restul membrilor trupei, a lansat EP-ul de debut Jiana în toamna anului trecut. Momentan, se bucură de o popularitate în creștere în rândul publicului român și are în față un viitor strălucit.
Concertul E-an-na a început punctual la ora 20:45 în aplauzele publicului adunat la Arenele Romane. De la început, componenții grupului au interacționat cu spectatorii, având prezență scenică și inspirând buna dispoziție și bucuria de a cânta. Piesele de pe EP-ul lor de debut au încântat mulțimea prezentă în seara de 1 aprilie la Arene în număr destul de mare. Prin primele rânduri au apărut și hore, în special în timpul Sârbei Ciobănești. Muzicienii ne-au oferit și o surpriză, o melodie nouă destul de diferită față de cele de până acum prin riffurile inspirate din djent și deathcore, între care au strecurat interludii de fluier și linii melodice folclorice, ducând la un alt nivel abordarea lor bazată pe echilibrarea tradiționalului cu modernul. Recitalul formației s-a încheiat după vreo 40 de minute în aplauzele spectatorilor, care le-au cerut un bis; din lipsă de timp, nu au revenit pe scenă.
Ansamblul Transilvania și-a început activitatea în 1959 la Baia Mare, unde a fost înființat la ordinul partidului sub titlul de Ansamblul Băimărean de cântece și dansuri al Sfatului Popular Regional. A constituit platforma de lansare pentru multe personalități ale muzicii populare, iar după căderea comunismului, deoarece repertoriul deja acoperea cântece dintr-o vastă arie a Transilvaniei, a fost rebotezat cu numele curent. Este ușor de intuit provocarea pe care a presupus-o planificarea unui turneu alături de acest ansamblu folcloric, atât din punct de vedere logistic cât și financiar. Nu sunt mulți care ar avea curajul și pasiunea necesară pentru a se înhăma la o astfel de sarcină, ale cărei rezultate pot fi ori spectaculoase, ori mult sub așteptări. Și totuși, în ciuda impedimentelor, Dirty Shirt și Ansamblul Transilvania au încheiat aseară în uralele publicului un turneu unic în istoria muzicii românești.
Pe la ora 22:00, pe scenă au urcat întâi muzicienii Ansamblului Folcloric. Introducerea a fost făcută pe notele Rapsodiei Române a lui George Enescu, doar de către orchestră; imediat după, Dirty Shirt au continuat cu Ciocârlia, prima lor piesă de pe albumul Dirtylicious, puternic influențată de compoziția cu același nume aparținând lui Angheluș Dinicu. Ceva ce mi s-a părut interesant la acest eveniment a fost faptul că au existat între cântecele rock și scurte interludii ale Ansamblului Transilvania, acompaniat de cele două soliste din Hybrid Symphony, Alexa și Miru. Apoi, Dulce-i Vinu’ și Moneyocracy au răspândit buna dispoziție și au transmis energia trupei celor prezenți la eveniment, care au oferit un răspuns pe măsură. Cobzar (a doua mea preferată din toată discografia Dirty Shirt) a urmat, liniștind pentru scurt timp audiența; interpretarea a fost excepțională, atât din punct de vedere vocal cât și instrumental. Nu a lipsit nici o reinterpretare a clasicei Cine Iubește și Lasă, transpunere începută de Ansamblul Transilvania cu Alexa și Miru, continuată mai apoi de restul formației. Duetul celor două soliste, de la început, a fost un moment plăcut și perfect potrivit în context. Niciun concert Dirty Shirt nu e complet fără Dirtylicious, melodia care dă și titlul ultimului material al grupului, iar Dan Rini Crăciun și Rusz Robert au interpretat-o perfect, acompaniați de publicul destul de numeros (spre 600 de persoane). La fel ca Cine Iubește și Lasă, Hoții a fost începută de cele două soliste și orchestră, fiind continuată de restul trupei, care, contrar obiceiului, nu a mai dedicat-o în mod direct unui politician. Alături de muzicienii Ansamblului a fost și Andrei Oltean, solist și instrumentist pe partea tradițională în E-an-na. Pentru ultimele două piese, Săracă Inima Me și Bad Apples, pe scenă a urcat și Sergiu Corbu Boldor, care a colaborat cu Dirty Shirt în repetate rânduri. Iar, la final, formația a invitat pe scenă, în semn de mulțumire și apreciere, întreaga echipă care a făcut posibil acest turneu extraordinar, dar și pe membrii E-an-na.
Din punct de vedere tehnic, sonorizarea a fost foarte bună pe toată durata concertului. Orchestra se putea distinge în spatele chitarelor, iar vocile s-au auzit clar în cazul ambelor trupe. Instrumentele bine echilibrate cu vocalul și cu orchestra au demonstrat profesionalismul echipei și al organizatorului. A existat și un stand de merchandise cu diferite articole, iar la băuturi nu am remarcat să fi fost aglomerație. Atmosfera a fost plăcută atât datorită implicării artiștilor cât și a publicului.
În final, drept concluzie, am să-l citez puțin pe Dan: Ansamblul vocal instrumental Dirty Shirt și Ansamblul Folcloric Național Transilvania s-o asamblat pe scenă, iar rezultatul a fost formidabil, din punctul meu de vedere, și nu cred că acest turneu va fi egalat curând de vreo altă formație.