Pe data de 2 februarie, trupa sibiană de folk metal, E-an-na, a început turneul Epitaf 2018. Prima locație fiind Rockstadt-ul din Brașov, unul dintre cele mai elegante cluburi de rock/metal din România, mi s-a părut o ocazie extraordinară să văd ce pregătește trupa.
Concertul lor a fost deschis de una dintre cele mai bune trupe brașovene, The Dignity Complex, o trupă care s-a făcut cunoscută pentru paleta lor de sunet complexă de progressive metal modern, technical death și post-rock. Trupa și-a reîmprospătat distribuția cu un basist nou, Radu Constantinescu, din W3 4R3 NUM83R5 și False Reality, un basist care s-a remarcat pentru energia și carisma lui pe scenă, cât și pentru abilitatea tehnică și tonul impecabil.
Brașovenii încep recitalul foarte devreme, la 20:45, cu piesa Bounding With Peril, de pe noul lor material discografic, Accede, lansat anul trecut. Concertul continuă cu lista de piese de pe albumul lor de debut, cu mici alternări în tracklist. The Dignity Complex au sunat, la fel ca întotdeauna, impecabil, periculos și plin de forță. Fanii progressive metal-ului din România își fac o imensa defavoare dacă nu merg să vadă trupa asta live. Piesele mele preferate rămân Concrete, Heremetism și Ontogeny.
Pe scenă urcă headliner-ul serii, E-an-na, o trupă care a zdruncinat scena metal din România în ultimii ani, având o ascensiune mai rapidă cum nu s-a mai văzut în underground-ul românesc. Trupa din Sibiu s-a remarcat anul trecut în special pentru câștigarea concursului Wacken Metal Battle la nivel local și pentru locul 2 la etapa internațională a aceluiași concurs.
Prestația celor de la E-an-na a fost așa cum te-ai aștepta de la o trupă care a luat locul 2 la Wacken Metal Battle. Trupa a dat dovadă de un profesionalism pe care rareori îl mai vezi la trupele underground, cu o prestație muzicală excelentă, în ciuda problemelor tehnice de pe scenă. E-an-na au evoluat foarte mult ca muzicieni față de ultima dată când i-am văzut în deschidere la Dirty Shirt, în special Andrei Oltean, a cărui voce clean puternică a fost o surpriză foarte plăcută. Sibienii au avut și ei o schimbare de componență, aducându-l pe Andrei Piper în familia lor, un chitarist care mă face pe mine să-mi fie rușine că mă consider chitarist. Cei din public au sărit, au făcut hore și au dansat pe piese vechi de-ale lor, cum ar fi Hora Pe Furate sau Înșivă, însă, E-an-na au surprins cu adevărat cu cele două piese noi pe care le-au prezentat. Prima a fost Epitaf, o piesă pe care au lansat-o recent cu videoclip, piesă care marchează trecerea compozițiilor E-an-na într-un nou teritoriu, mult mai complex și mai dur, aducând multe influențe din partea metalcore-ului, precum Architects. A doua a fost o piesă ce nu a mai fost cântată până acum, Aer, cu siguranță cea mai complexă piesă E-an-na de până acum, făcând o combinație inedită și foarte reușită între influențe Parkway Drive și Eluveitie. Noua direcție E-an-na este cu siguranță riscantă, foarte curajoasă, dar o evoluție foarte frumoasă și firească pentru niste muzicieni atât de talentați.
E-an-na și-au încheiat recitalul în forță cu piesa Codru, urmând să primească bis și să mai încânte publicul cu Sârba Ciobănească. Chiar și pentru cei ce nu sunt ascultători de muzică tradițională și folk-metal, pot spune că E-an-na este o experiență pe care trebuie sa o aibă orice fan rock/metal măcar o dată. E-an-na nu este orice trupă de folk metal, aducând foarte multe influențe din muzica modernă, creând un sound în care oricine poate să găsească ceva care să-i placă.
Mai jos am pus datele pentru următoarele concerte din turneul E-an-na. Să nu cumva să-i ratați!