Cronici albumeProg Talk cu Geanina

Devin Townsend Project – „Transcendence” (cronică de album)

Cel de-al 17-lea album din cariera lui Devin Townsend şi cel de-al şaptelea din şirul albumelor lansate sub numele de Devin Townsend Project reprezintă o schimbare destul de facil de sesizat în abordare. Mult mai aerisit şi bazat pe crearea atmosferei, decât pe nebunia caracteristică lui Devin, „Transcendence” este un album care nu-şi pierde din esenţa care-l face atât de uşor de recunoscut pe Devin, dintr-o sumedenie de artişti ai genului.

DevinTownsendProject

„Truth” este introducerea în cele zece piese şi cea aproximativ o oră de extravaganţă cosmică şi bucăţi de solo melodice, o piesă reeditată, prima oară inclusă pe albumul din ’98, „Infinity”. „Storm bending” a fost una dintre piesele folosite drept teaser pentru album, o piesă care împărtăşeşte câteva elemente comune cu celelalte alese facă parte din el: nuanţa teatrală cu care ne-am obişnuit deja, clape şi un ritm susţinut de toboşarul Ryan van Poederooyen atât de subtile încât reuşesc scoată în evidenţă exact măiestria de care Devin dovadă în a sa heavy prog abordare.

„Failure” este preferata mea dintre piesele alese pentru a ne trezi apetitul pentru material fiindcă însumează întocmai acea schimbare despre care ziceam mai devreme. Devin renunţă puţin la abordarea sa teatrală şi construieşte treptat piesa în jurul momentului dedicat solo-ului de chitară care va rămâne cu siguranţă în amintirea fanilor ca fiind unul dintre cele mai rafinate solo-uri puse în scenă de Townsend (şi nu sunt puţine la număr).
„Secret Sciences” este o baladă în care vedetele devin pe parcursul ei bass-ul şi ritmul atipic combinat cu un vocal alternant între heavy-pop şi prog. „Higher” te păcăleşte intri într-o buclă acustică care revine la obiceiurile lui Devin spre mijlocul său, şi anume acela de a crea un discurs teatral între două personaje puternic conturate prin lirică. De remarcat şi la această piesă este instrumentalul, mult mai curat şi calculat.
Outro-ul întunecat al piesei naştere urmaşei, „Stars”, pata de lumină care asigure echilibrul materialului. Devin îşi demonstrează din nou calităţile vocale impresionante, printr-o trecere subită de la clean la heavy.
Piesa care şi titlul albumului, „Transcendence”, v-o readuce în atenţie pe invitata de onoare a materialelor lui Devin, Anneke Van Giersbergen. Intervenţiile sale susţin doar momentele create de Townsend, însă echilibrul şi nota deosebită a piesei pică din nou în sfera instrumentalului, care surprinde prin a sa acurateţe şi comunicare.
„Offer your light” adună ceva influenţe de power metal atât ritmic, cât şi vocal, pe când „From your heart” aduce în sfera echilibrului urma de întuneric care-i lipsea anterioarei. Piesa care încheie cel de-al şaptelea album Devin Townsend Project este „Transdermal Celebration” (cover Ween). O altă surpriză muzicală care dovedească multitudinea de stiluri prin care Townsend poate înota fără probleme, plină de influenţe shoegaze, ba chiar puţin country, plusate de nişte armonii vocale superbe şi o chitară care -i servească drept complementar.
Influenţa colegilor de trupă în evoluţia compoziţiilor se simte, iar albumul este în principiu o adunare de piese care marcheze transformarea ideilor lui Devin de-a lungul timpului, acea trecere dincolo de limite despre care povesteşte şi titlul.

Piese preferate: „Failure”, „Higher”, „Transcendence”.

Mi-am început drumul prin jurnalism cu mai bine de patru ani în urmă, iar de atunci am navigat printre stiluri muzicale şi webzine de profil. Aici mă veţi cunoaşte cel mai bine prin rubrica Prog Talk.

Care este reacția ta la acest articol?

Comentează

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *