Cronici albumeNoutăţiProg Talk cu Geanina

Cronică de album: VIII. Riverside – Id.Entity

Lansat la începutul acestui an, cel mai recent album cu amprenta Riverside se aventurează în lumea tech și a mult mai mult electronicului și recent revenitului în vogă sunet specific optzecist.

Pe parcursul celor șapte piese care compun materialul lăsăm la o parte emoția tipică discografiei trupei de până acum și aruncăm un ochi în viitorul care începe să se facă resimțit prin analele Internetului, cu presiune și impact emoțional zilnic asupra temerilor de necunoscut ce ni se desfășoară în fața ochilor cu o viteză adeseori mult prea greu de perceput de om.

Debutăm cu „Friend or Foe?” și, de altfel, întocmai cu fundalul optzecist anterior menționat, revenit în atenția publicului larg de curând în special în lumea pop sau a televiziunii. Michal lansează synth-urile și efectele clapelor înspre ascultător fără prea multă introducere, în timp ce Mariusz relatează falsitatea online-ului și lipsa identității individuale în cadrul acestuia. Pe parcursul său regăsim structuri instrumentale care poartă însă o identitate greu de confundat astăzi și foarte bine conturată în scena prog, specifică trupei, ba chiar poate a proiectului solo a lui Duda, Lunatic Soul.

„Landmine Blast” expediază pe alocuri gândurile către „Wasteland”, printr-un iz ușor apocaliptic, ușor Vestul sălbatic, dar fără îndoială cu iz de Riverside. Outro-ul leagă și curge minunat înspre geamănul piesei, „Big Tech Brother”, cea mai puternică reprezentare instrumentală inclusă pe album și, cu siguranță, un deliciu live. Cum putem deduce din însăși numele compoziției, „Big Tech Brother” aduce-n discuție supravegherea constantă a omului prin intermediul tehnologiei pe care o îmbrățișează benevol. Intensă, cu multe interludii complexe care stau de sine stătător în întregul piesei și crescendo-uri care să asigure căderea accentului pe folosirea gratuită a elementului uman în folosul controlului global. Outro-ul reamintește de ce Riverside a devenit un punct de referință în lumea progresivă, prin compoziții care fură instant atenția fără a sacrifica din melodie.

„Post-Truth” intră-n scenă cu un ritm constant care induce alertă ascultătorului, consistent cu trezirea din inerția produsă de intențiile tehnologiei. „The Place Where I Belong”, cea mai lungă piesă de pe material, adâncește subiectul redescoperirii de sine, nevoia de apartenență în contextul societății moderne, cu paravan tehnologic. Fals – introdusa baladă evoluează pe parcursul celor 13 minute către groove-uri care mișcă sinele, undulații de chitară dansante și accente vocale picate în locurile potrivite, în complet contrast cu tematica lirică. Outro-ul reia ideea începutului compoziției, revenind la melancolii, lentoarea și amorțeala individului care alege să rămână în externul valului ce-i poartă pe toți ceilalți: „I’m sorry / I’m getting out / Of this race / Don’t want to take my part„.

„I’m Done With You”, asemeni „Friend or Foe?”, își întinde ițele prin clape pline de cârlige ritmice, tipice trupei, dar și unor timpuri apuse, refrenul fiind probabil cel mai ușor de reprodus și reținut de către ascultător de pe întregul album și prin prisma ancorelor vocale îmbietoare, dar și a nervului atins prin lirică. „Self-Aware” încheie materialul într-o manieră similară, ba chiar am putea spune că printre toate celelalte elemente de pe album discutate până acum simțim și o idee care bate-n reggae, dovada că trupa nu se oprește din experimentat nici de data aceasta.

Noul album aduce în prim plan, așadar, cap-coadă, o tematică tehnologică ghidată de desensibilizarea omului la permisiunile ce-i invadează spațiul, dar una nicidecum nouă celor de la Riverside (ori proiectelor solo ale lui Mariusz Duda) și identități pliabile pe ce cunoaștem despre trupă până acum și simțim că ne-am însușit, pe ici colo întrerupte de experimente alternate de trecut și viitor.

Primele cronici:

Second Life Syndromehttps://theinterwission.ro/cronica-de-album-ii-riverside-second-life-syndrome/

Out of Myselfhttps://theinterwission.ro/cronica-riverside-out-of-myself/

Rapid Eye Movement: https://theinterwission.ro/cronica-de-album-iii-riverside-rapid-eye-movement/

Anno Domini High Definition: https://theinterwission.ro/cronica-de-album-iv-riverside-anno-domini-high-definition/

Shrine of New Generation Slaves: https://theinterwission.ro/cronica-de-album-v-riverside-shrine-of-new-generation-slaves/

Love, Fear and the Time Machine: https://theinterwission.ro/cronica-de-album-vi-riverside-love-fear-and-the-time-machine/

Wasteland: https://theinterwission.ro/cronica-de-album-riverside-wasteland-vii/

Mi-am început drumul prin jurnalism cu mai bine de cinci ani în urmă, iar de atunci am navigat printre stiluri muzicale şi webzine de profil. Aici mă veţi cunoaşte cel mai bine prin rubrica Prog Talk

Care este reacția ta la acest articol?

Comentează

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Alții au citit si ...