Noul și primul album lansat solo de Cosmin Lupu (Days of Confusion), „Everest„, pune în evidență un talent remarcabil amalgamat cu subtilitățile experimentalului și complexitatea progresivă a muzicii, fie ea relativ clasică sau djent. Acest album reunește o echipă de colaboratori incredibili, nume mari și chitariști extraordinari ai progresivului și nu numai, îmbinând mai multe genuri muzicale cu o precizie uimitoare. Cosmin se reinventează cu o abordare personală și inovatoare, iar „Everest” se dovedește a fi o călătorie sonoră memorabilă.
Piesa de deschidere, „TranceDjent(R)„, featuring David Maxim Micic (Sordid Pink, Destiny Potato), stabilește imediat tonul albumului: un mix de virtuozități chitaristice și riffuri clar executate, cu o complexitate ritmică aparte. Colaborarea cu Micic adaugă o latură tehnică imbatabilă, cu structuri muzicale variate și un sentiment de progresivitate care te prinde de la prima ascultare.
„Hang in there” este următoarea pe listă, o piesă introspectivă și emoționantă, cu un ritm consistent și o melancolie care îți dă senzația că te încurajează să nu renunți, exact precum sugerează titlul, și un iz de djent modern. Valurile compoziției pendulează rapid între momente intense și secvențe mai calme, ceea ce face ca compoziția să fie extrem de dinamică.
„To feel is to be alive” este un alt moment de referință al albumului, avându-i ca invitați pe Mattias IA Eklundh (Freak Kitchen) și pe Sebastian Burneci. Această piesă îmbină tehnica virtuoasă a chitarei cu structuri muzicale neașteptate, influențe asiatice și o armonie de riffuri și linii melodice care stârnesc o senzație de exaltare.
„See you, Space Cowboy!” este o colaborare cu Marco Sfogli, iar piesa duce conceptul de fuziune al genurilor la un alt nivel, amintind pe alocuri de nume precum Plini. Cu o atmosferă cosmică și un ritm care îți pune mintea într-o stare de meditație, piesa este o adevărată operă de artizanat muzical. Marco Sfogli adaugă o latură sofisticată cu solo-urile sale, îmbogățind deja tehnicul albumului.
„A tap on the shoulder” este o piesă care se distinge prin colaborarea cu Keishō Ōno, Cosmin integrându-și și mai vizibil pasiunea pentru Asia în muzica pe care o compune. Aceasta adâncește atmosfera visătoare a albumului, fuga notelor pe chitară fiind alternată de intervenții vocale și instrumente tradiționale ce-i oferă o dimensiune mult mai experimentală decât cea prezentă pe celelalte compoziții.
„The gospel of leaving home” este una dintre cele mai introspective piese ale albumului, avându-l ca invitat pe uimitorul Nick Johnston. Piesa transmite o senzație de eliberare și abandon, cu note pline de profunzime care creează o atmosferă meditativă și înglobează nu doar stilul chitaristului invitat, ci devine și o odă pentru albumele marilor chitariști tipice anilor ’90. Melodiile sale fluide și bine structurate, precum și gospel-ul american din intro, sunt exact ce ai nevoie pentru a reflecta asupra călătoriilor interioare ale vieții.
Ultima piesă, „Light as a feather/Heavy as a hammer„, ce-l are invitat pe Greg Howe, este un veritabil climax al albumului. Melodiile sunt extrem de rafinate, cu un sentiment de pozitivitate ce reiese din inconfundabilul sunet al chitarei lui Howe, iar echilibrul dintre delicatețea liniei melodice și intensitatea ritmică a piesei oferă o finalizare perfectă albumului. Contribuțiile lui Howe sunt remarcabile, adăugând o energie electrică care transformă piesa într-o adevărată capodoperă muzicală.
În esență, „Everest” este un album captivant și tehnic, dar în același timp accesibil și emoționant. Cosmin Lupu reușește să combine cu succes pasiunile pentru chitară și Asia cu elemente progresive sau djent, într-un univers muzical ce-ți oferă câte un pic din toate. Colaborările cu artiști de renume aduc un plus de diversitate și complexitate, iar rezultatul este o lucrare deosebită care merită ascultată de orice iubitor de muzică progresivă și experimentală.
Albumul poate fi ascultat integral pe Bandcamp și celelalte platforme de streaming.